Sidor

måndag 17 september 2012

Vad betyder "semester"?

- Mamma, vad betyder semester? frågade äldsta barnet efter att ha varit på upprop i första klass.
Efter att ha ropat upp barnen hade fröken nämligen gått laget runt, och låtit barnen berätta vad de hade gjort på semestern. Klasskamraterna hade pratat om andra länder och något som hette Gröna Lund och Liseberg.
Mitt barn satt med skamset nedslagen blick, och förstod inte diskussionen. Vad betydde semester?

Sedan dess har jag varit med vid ett antal upprop, och alltid har det varit samma sak. Vid senaste uppropet med yngsta barnet berättades det om diverse olika semesteräventyr, och jag såg hur mitt barn krympte mer och mer i sin bänk. När turen kom till mitt barn skulle denne inte ha något att berätta, trots att denne mycket väl visste vad semester betyder. Och den vetskapen gjorde att skamens rodnad blossade än mer på barnets kinder.
Jag smög fram och viskade i barnets öra;
- Du kan ju berätta att vi firade midsommar på Fyrishov (de har gratis inträde då). Barnet rätade på ryggen och berättade sedan entusiastiskt om hur vi var med och klädde midsommarstången, dansade och badade. Det imponerade knappast på någon, men det räddade ansiktet på mitt barn (åtminstone i dess egna ögon) att ha något att berätta.
Att fira midsommar var inte det enda vi gjorde i somras. Det blev några turer till Lyssnaängsbadet också. Och så blev det några skogsutflykter med picknick-korgen.

Jag missunnar verkligen inte andra att ha möjlighet att aktivera sig på semestern, och jag menar inte att jag och mina barn måste åka utomlands. Jag vill bara berätta om hur vårt liv ser ut.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar