Sidor

torsdag 20 september 2012

Trist

Jag har inte kollat idag, men av de läsarkommentarer som fanns i samband med gårdagens artikel, så fanns det en del som befarade att mina barn skulle fara illa.
Artikeln innehåller ju absolut inte hela sanningen (det vore omöjligt att få plats med i en liten artikel), och dessutom har tjänstemännens sanningsfrånvända uttalanden getts oförtjänt stort utrymme. Några kommentarer skrevs i andan "Stackars barn. Omhänderta dem och släng ut kvinnan". 

Jag kan inte garantera att ens jag skulle ha förmått att inte att reagera utifrån fördomar och förutfattade meningar om jag hade läst denna artikel om någon annan. Därför skrev jag en kommentar under artikeln, så att oroliga läsare skulle kunna lugnas med att mina barn är harmoniska och får en god omvårdnad. Men tyvärr ville inte UNT ta in den. Det var ingen kontroversiell kommentar på något sätt, och jag argumenterade inte i sakfrågan. Det enda jag skrev var 
"Den som ev. vill ha en mer fullständig bild av situationen än vad som ryms i denna artikel kan få det på uppsalamamman1.blogspot.se"  
Men det var tydligen för magstarkt för UNT.
Det känns väldigt tråkigt, och ger mig signaler om att man inte är intresserade av att belysa hur situationen faktiskt ser ut.

Samtidigt fanns det kommentarer som var nyanserade, och en av dem fick mig nästan att gråta. Den var skriven av signaturen "Nyph". Jag har ingen aning om vem som ligger bakom den signaturen, men det måste rimligen vara någon av de som finns i min närhet, eller någon inom kommunen.
(Jodå, det finns faktiskt människor inom kommunen som "står på min sida", men de anser sig tyvärr inte kunna stå upp för mig offentligt. Antagligen av rädsla för hur det skulle påverka deras egen position, och en del av mig kan förstå det, även om jag inte är överförtjust i feghet.)

Kommentaren som "Nyph" hade skrivit löd
Tänk om mamman är en bra mamma som engagerar sig i barnen. Är aktiv i skolan och använder de få slantar hon lyckas skrapa ihop till kläder och mat till barnen? Tänk om det faktiskt skulle vara så att mamman försökt söka hjälp, men att hennes ansöknigar inte tagits emot för att hon inte varit tillräckligt inställsam mot handläggaren hos soc? Det är lätt att döma när man inte har alla fakta, men alldeles oavsett så mår väl knappast ett barn bra av att förlora sin bostad ELLER sin mamma!? 

Med tanke på UNTs censur av min kommentar, så vill jag återigen be om hjälp med att sprida bloggen.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar