Sidor

onsdag 19 september 2012

UNT

(Uppdaterad, se längst ned)

Idag har UNT en artikel om min situation.
Att kommunens tjänstemän (de som uttalar sig i artikeln känner jag inte ens igen till namnet) "glider på sanningen" (för att uttrycka mig milt) i frågor där ord står mot ord förvånar mig inte. Däremot förvånar det mig att de vågar ljuga om uppgifter som faktiskt går att kontrollera. Men jag får väl beteckna det som "bra" att dessa lögner finns på pränt i tidningen, för då kan de inte gärna förneka sina lögner.

I artikeln påstår man från kommunen att man skulle gå in och betala mina elräkningar för att elförsörjningen inte ska bli avstängd.
Det stämmer inte.
Så sent som den 4 sept. blev elförsörjningen avstängd, och den sattes inte igång igen förrän jag hade lyckats låna ihop pengar till den. Det är väldigt magstarkt av kommunens tjänstemän att påstå något annat, men tack och lov så är det ju ganska lättbevisat vem som talar sanning om det.

Från kommunen påstår man även att de skulle ha sökt mig gång på gång utan att få kontakt. Sanningen är att de senaste 1½ åren har varit fyllda med ett flertal möten.

Att kommunens tjänstemän dessutom har mage att offentligt uttala i tidningen att man sätter barnperspektivet åt sidan, det är oerhört magstarkt (men även det är väl "bra" att det finns på pränt). Då måste man ju säga att tjänstemännen fullständigt har missförstått sitt uppdrag.

Uppdatering: Jag har förstått att det har uppstått frågetecken runt hur hyresskulden har kunnat uppstå. Jag ska göra mitt bästa för att förklara, och gör det schematiskt;


1. Så här borde det rimligen se ut, och det gjorde det till en början. 

2. Sedan bestämde man från kommunen att det skulle se ut så här.

Det hade jag väl ingenting emot. Det viktiga var att hyran blev betald och att jag och barnen fick mat i magarna. Då kunde jag ju ägna min tid åt att ta mig ut på arbetsmarknaden.


3. Ganska snart blev det problem med överföringarna från kommunens biståndsenhet till bostadsenheten. Samtidigt slutade man betala ut bistånd till mig och barnen.

Det har alltså uppstått en hyresskuld mellan mig och Bostadsenheten. Inte till följd av att jag skulle ha brustit i mina betalningar. Jag har ingen inkomst, och är hänvisad till att söka ekonomiskt bistånd (vilket jag inte finner särskilt roligt). Biståndsenheten beslutade över mitt huvud att de skulle göra hyresinbetalningarna - men gjorde det inte. Där uppstod hyresskulden. 
Att jag tvingas låna varenda krona till mat mm, det verkar inte vara något problem för kommunen.

Istället för att kunna koncentrera mig på att ta mig ut på arbetsmarknaden tvingas jag att ständigt jaga runt för att låna pengar så att barnen kan få mat i magarna och kläder på kroppen.


Avslutningsvis kan jag berätta att den hyra man tvingas betala när man bor i en lägenhet som innehas av kommunen är tusentals kronor högre än lägenhetens faktiska hyra. Kommunen gör alltså en hyfsad vinst på sina utsatta invånare.
Ja, det var bara lite kuriosa i sammanhanget.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar