Sidor

onsdag 26 september 2012

Fattigdomens vardag

- Mamma, när kommer barnbidraget? 
- Det kom härom dagen. 
- Åh! Kan inte vi åka till Kupan och handla? Jag måste verkligen ha nya byxor!
Ja, jag vet mer än väl att barnet behöver nya byxor. Alla byxor i barnets garderob ser ut som att "katten har dött" (som man sa när jag var yngre). Men jag vet inte om pengarna räcker till att köpa nya begagnade kläder (jo, jag vet att pengarna inte räcker).

Tyvärr har ju kommunens tjänstemän (eller åtminstone en av dem - jag vill sannerligen inte svartmåla dem alla!) försett Försäkringskassan med osanna uppgifter, vilket ledde till att mina barn miste sitt underhållsstöd (åtminstone den delen som kom från Försäkringskassan, den delen som kommer från pappan får jag fortfarande). Som kuriosa kan jag berätta att jag dessutom anses vara återbetalningsskyldig för det underhållsstöd som tidigare utbetalats från Försäkringskassan - till följd av kommuntjänstemannens fabulerande!
Så vi har bara barnbidraget kvar att leva på. Resten av de pengar som krävs för vår överlevnad tvingas jag låna. Varje månad.

Först och främst måste månadens barnbidrag räcka till mat. Och att betala tillbaka ett "akutlån" jag tvingades ta för några dagar sedan.
Sedan är pengarna slut. Och det är en månad kvar tills nästa barnbidrag. Jag måste återigen börja låna pengar för att kunna servera barnen middag.
Så; Nej, jag och barnet kan rimligen inte åka till Kupan för att köpa "nya" byxor. Vi kan inte heller köpa nya gymnastikskor och gymnastikkläder, vilket skola "kräver".

Och jag kan inte gå till tandläkaren (trots att alla mina tuggtänder nu är odugliga) eller skaffa nya glasögon (trots att jag inte ser något med de jag har längre).
Men så länge mina barn går skadeslösa i detta så får jag vara nöjd. Det är den nivån jag har fått lägga mig på. Jag har tvingats anpassa mig.

Jag har inte något bostadsbidrag, och kan heller inte ansöka om det.
Jag blev nämligen av med mitt bostadsbidrag efter kommunens osanna uppgifter till Försäkringskassan.
För att ansöka om bostadsbidrag skulle det krävas att jag lämnade falska uppgifter (att jag skulle leva tillsammans med barnens pappa - som kommunen påstår, och vilket jag inte gör - och det kommer aldrig hända!)
Man undertecknar ju för tusan "på heder och samvete"!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar